• ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (ΕΡΓΑΣΙΕΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Π.Ε. Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2012

ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΤΕ ΤΑ ΖΩΑ ΠΟΥ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΝΑ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΟΥΝ

Προστατέψτε τα ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν
Τα ζώα απειλούνται
Παιδιά, γνωρίζετε ότι τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα είδη ζώων κινδυνεύουν με εξαφάνιση; Θα έχετε ακούσει ότι απειλείται η χελώνα Καρέτα-καρέτα, ή η φώκια Μονάχους-μονάχους. Δυστυχώς, όμως, υπάρχουν και άλλα πολλά ζώα, που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση. Διεθνείς και ευρωπαϊκές οργανώσεις προσπαθούν να προστατεύσουν τα είδη που απειλούνται, οι κυβερνήσεις των κρατών φτιάχνουν νόμους για την προστασία των ζώων, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι όλοι οι πολίτες να μάθουν την αξία τους και να μπουν στη διαδικασία να τα προστατεύουν.
Γιατί μας νοιάζει;
Όταν ένα είδος ζώου απειλείται με εξαφάνιση, στην ουσία δεν απειλείται μόνο αυτό, αλλά συμπαρασύρει και άλλα πολλά! Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, θα καταλάβετε τη σημαντικότητα της ζωής των διαφορετικών ειδών, από τη συμμετοχή τους στην τροφική αλυσίδα και έτσι, θα αξιολογήσετε την αξία τους.
Τι μπορείτε να κάνετε;
Είναι σημαντικό αν μπορείτε να πείσετε τους γονείς σας, τα άλλα παιδιά του σχολείου και την κοινωνία, για την προστασία τους.
Για να γίνει αυτό, ετοιμαστείτε να αναλάβετε τον ρόλο του “δημοσιογράφου”, που ενδιαφέρεται να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για το ζήτημα των ζώων. Όλοι μαζί θα εξερευνήσετε και θα καταγράψετε όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται, για να γράψετε ένα άρθρο, με στόχο να πείσετε, όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες, να συνεισφέρουν στην προστασία των ζώων που κινδυνεύουν. Έτοιμοι;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Γνωρίζετε που και πώς ζουν τα ζώα;
Αρκετά ζώα κινδυνεύουν να εξαφανιστούν. Υπάρχουν άραγε λόγοι για να ανησυχούμε ή να προσπαθήσουμε να τα προστατεύσουμε; Είστε δημοσιογράφοι σε μια εφημερίδα κι ο αρχισυντάκτης σας, σας έχει αναθέσει να γράψετε ένα άρθρο για τα ζώα, με στόχο να μάθει ο κόσμος πόσο σημαντικό είναι να ενδιαφερθούν όλοι και να κάνουν κάτι για την προστασία τους. Στρώνεστε αμέσως στη δουλειά. Και πρώτα, απ’ όλα ψάχνετε πληροφορίες για τη ζωή των ζώων.
Χωρίζεστε σε 7 ομάδες (κάθε ομάδα αναλαμβάνει ένα ζώο) και ξεκινάτε.
Επισκεφτείτε τις επόμενες ιστοσελίδες (μία σελίδα για κάθε ομάδα):
1. Για την καφέ αρκούδα: http://www.arcturos.gr/gr/wildlife/A1.asp
2. Για την πολική αρκούδα
http://7gym-laris.lar.sch.gr/ergasies/arkouda.htm (βρίσκεται κοντά στο τέλος του κειμένου)
3. Για το λύκο: http://www.arcturos.gr/gr/wildlife/A2.asp
4. Για τη βίδρα: http://www.arcturos.gr/gr/wildlife/A3.asp
5. Για το αγριόγιδο: http://www.arcturos.gr/gr/wildlife/A4.asp
6. Για την αλεπού: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%8D
7. Για την πολική αλεπού: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CE%BA%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%B1%CE%BB%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%8D
Διαβάστε με στόχο να απαντήσετε στα ερωτήματα, που υπάρχουν στο αρχείο zoa.xls. Γράψτε τις απαντήσεις σας, στα αντίστοιχα κελιά και υπογράψτε στην τελευταία σειρά. Μετά εκτυπώστε τη σελίδα 8 φορές (μία για κάθε ομάδα και μία ακόμη). Κλείστε ραντεβού με τον αρχισυντάκτη σας (επιλέξτε κάποιο παιδί, το δάσκαλο ή τη δασκάλα σας). Παρουσιαστείτε όλες οι ομάδες κρατώντας τη σελίδα σας. Συζητήστε με τον αρχισυντάκτη την πορεία της δουλειάς σας, παρουσιάστε του τις πληροφορίες και δώστε του ένα αντίγραφο. Έπειτα αναρτήστε ένα αντίγραφο σ’ ένα σημείο της τάξης, όπου μπορείτε να το βλέπετε, όταν συζητάτε.
Πώς συμμετέχουν τα ζώα στην τροφική αλυσίδα;
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.wwf.gr/images/stories/drastiriotitesdasi.pdf και πηγαίνετε στη σελίδα 25. Αντιγράψτε και εκτυπώστε την. Αναρωτηθείτε ποια σχέση συνδέει τα τρία στοιχεία της εικόνας. Ρίξτε μια ματιά στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας http://kpe-kastor.kas.sch.gr/istoselida-biodiversity/drastiriotita3/life-net.htm και εστιαστείτε στο πρώτο και στο τρίτο σχήμα, για να καταλάβετε αυτή τη σχέση. Έπειτα, χωριστείτε σε τρεις ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει μία εργασία από τις ακόλουθες:
Φτιάξτε τροφικές αλυσίδες, σύμφωνα με την εικόνα που είδατε.
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://kpe-kastor.kas.sch.gr/dasos/fylla_ergasias/fyllo_7b.htm. Εκτυπώστε και σχεδιάστε τροφικές αλυσίδες.
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://kpe-kastor.kas.sch.gr/istoselida-biodiversity/drastiriotita3/life-net.htm. Δείτε την τροφική πυραμίδα και το τροφικό πλέγμα. Πατήστε την επόμενη σελίδα και διαβάστε
 
«Κατασκευή μόμπιλ». Έπειτα, κατασκευάστε μόμπιλ με ζώα που θα ζωγραφίσετε ή θα βρείτε σε εικόνες και θα τις κόψετε. Για εικόνες, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα
Αναρτήστε τ ις κ ατασκευές σ ας σ ε κ άποιο σ ημείο τ ης τ άξης κ αι φωτογραφήστε κάθε μία ξεχωριστά.
Είναι σημαντικό να προστατευθούν τα ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση;
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα
http://www.ecokids.ca/pub/eco_info/topics/frogs/chain_reaction/assets/flash/c hain_reaction.swf και παίξτε το παιχνίδι.
Αν δυσκολεύεστε, επειδή οι οδηγίες του παιχνιδιού είναι στα αγγλικά, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα:
1. Πατήστε συνέχεια το βελάκι που βρίσκεται κάτω δεξιά, μέχρι να εμφανιστεί η πολική αρκούδα και ο βάτραχος κάτω δεξιά.
2. Πατήστε στο βάτραχο. Τώρα, σκεφτείτε τους κρίκους που αποτελούν αυτή την τροφική αλυσίδα. Αποφασίστε και μετά τοποθετείστε τις εικόνες π ου σ ας δ ίνονται μ ε μ ια λ ογική σ ειρά ( θα β οηθήσει, α ν σκεφτείτε ποιο ζώο τρώει το άλλο).
3. Όταν τελειώσετε, πατήστε τα πορτοκαλί γράμματα που υπάρχουν κάτω δεξιά στην οθόνη, για να ελέγξετε αν τη φτιάξατε σωστά. Μη βιάζεστε, δεν τελειώσαμε ακόμη!
4. Τώρα πατήστε στο βάτραχο, για να δείτε τι θα συμβεί, αν λείψει από την τροφική αλυσίδα που φτιάξατε. Μπορούσατε να το σκεφτείτε αυτό; Συζητήστε στην ομάδα σας τι θα συνέβαινε αν εξαφανιζόταν η κουκουβάγια ή η ακρίδα και τα άλλα στοιχεία της αλυσίδας σας.
Τώρα δοκιμάστε και με την άλλη τροφική αλυσίδα (την πολική αρκούδα), ακολουθώντας τα παραπάνω βήματα.
Έχοντας την εμπειρία αυτού του παιχνιδιού, ζητείστε να δείτε τον αρχισυντάκτη σας. Συζητήστε μαζί του και πείτε τα επιχειρήματά σας για το πόσο σημαντικό να προσπαθήσουμε να προστατέψουμε τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση. Κρατήστε σημειώσεις τα πιο δυνατά επιχειρήματα.
Τώρα έ χετε όλο το υλικό π ου χ ρειάζεται για ν α γράψετε τ ο ά ρθρο σ ας. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://dim-rizou.pel.sch.gr/ergasies/zoa/page09.html. Διαβάστε (στο τέλος της ιστοσελίδας) αυτά που έγραψε παιδί -λίγο μεγαλύτερο από σας- για την καφέ αρκούδα. Προσέξτε τα χρώματα της σελίδας και πόσο όμορφα συνδυάζεται φωτογραφία και κείμενο. Έπειτα, ανοίξτε το αρχείο arthro.doc και γράψτε. Διακοσμήστε το άρθρο σας, επιλέγοντας κάποιες εικόνες ζώων (από αυτές http://kpe-kastor. kas.sch.gr/dasos/b10/fauna1.htm (οι λέξεις που είναι γραμμένες με διαφορετικό χρώμα παραπέμπουν σε εικόνες).
που υπάρχουν στο
Είστε ικανοποιημένοι από τη δουλειά σας;
Είναι πολύ σημαντικό να σκεφτείτε τον τρόπο που δουλέψατε με την ομάδα σας, αν είχε ενδιαφέρον αυτός ο τρόπος δουλειάς, αν νιώθετε ικανοποιημένοι/ες, να δείτε τι μάθατε μέσα από τη δουλειά σας, αν αναπτύχθηκε το ενδιαφέρον σας για τα ζώα που κινδυνεύουν και αν έχετε διάθεση να προστατέψετε αυτά που κινδυνεύουν. Αξιολογήστε την ομάδα και μέσα από αυτήν τον εαυτό σας. Τα παιδιά της κάθε ομάδας ξεχωριστά, ανοίξτε το αρχείο axiologisi.xls και απαντήστε ειλικρινά. Έτσι, θα βοηθήσετε εσάς, την ομάδα σας και το/τη δάσκαλο/δασκάλα σας, για να γίνεται το μάθημα πιο ενδιαφέρον για όλους και όλες.
ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΑΣ
Με αυτή τη δραστηριότητα ανακαλύψατε τις σχέσεις, που συνδέουν τα διαφορετικά είδη ζωής. Καταλάβατε, ότι συνδέονται με σχέσεις τροφής, γι αυτό η ζ ωή τ ου ε νός ε ξαρτάται α πό τ η ζ ωή τ ου ά λλου. Διαχειριστήκατε τ ις πληροφορίες και τις κατασκευές σας με τρόπο, που σας επέτρεψε να μάθετε μόνοι σας, να συνεργαστείτε, αλλά πήγατε και πολύ παραπέρα!!! Ευαισθητοποιήσατε την κοινότητα για να καταλάβει γιατί πρέπει να προστατεύει κάθε είδος ζωής.
Αν σας άρεσε και θέλετε να μάθετε περισσότερα…
Σκεφτείτε
Μήπως υπάρχουν κι άλλα ζώα που ζουν στον τόπο σας ή σε άλλους τόπους και κινδυνεύουν να εξαφανιστούν;
Μήπως κάποιες δραστηριότητες που κάνουν οι άνθρωποι, έχουν ως αποτέλεσμα να κινδυνεύουν κάποια ζώα να εξαφανιστούν;
Μήπως υπάρχουν οργανώσεις που έχουν σκοπό την προστασία αυτών των ζώων που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν;
Αν σας ενδιαφέρουν τα παραπάνω θέματα, οι επόμενες ιστοσελίδες θα σας φανούν χρήσιμες:
http://kpe-kastor.kas.sch.gr
http://protecto.gr
http://www.ecocorfu.gr
http://www.arctouros.grzoa. xls) κ αι κάποιες από τις δικές σας κατασκευές, που φωτογραφήσατε στην προηγούμενη δραστηριότητα. Υπογράψτε τη δουλειά σας και εκτυπώστε την. Συναντηθείτε με τον αρχισυντάκτη σας και δώστε του να διαβάσει το άρθρο σας. Κάντε διορθώσεις -αν χρειάζεται- και δημοσιεύστε το άρθρο σας στην εφημερίδα του σχολείου σας ή στείλτε το στον τοπικό τύπο.
http://www.archelon.gr
http://www.wwf.gr
http://www.alonissos.com