• ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (ΕΡΓΑΣΙΕΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Π.Ε. Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2012

ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ - ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Το νερό στον πλανήτηΤο νερό καλύπτει περίπου τα ¾ της επιφάνειας της γης. Αν κοιτάξουμε από ψηλά τον πλανήτη μας, φαίνεται να αναδύεται από τα νερά, γι΄ αυτό και ονομάζεται υδάτινος πλανήτης. Αυτός ο γαλάζιος από ψηλά πλανήτης άλλωστε, ονομάζεται και «υδρόγειος» θέλοντας αυτό ακριβώς να δείξει. Στην πραγματικότητα όμως, ένα μικρό ποσοστό του νερού είναι διαθέσιμο στους ανθρώπους ως πόσιμο νερό. Το 97% περίπου του νερού του πλανήτη μας βρίσκεται στους ωκεανούς ως αλμυρό νερό. Από το υπόλοιπο 3% του γλυκού νερού που απομένει, το 2% περίπου είναι δεσμευμένο στους πόλους με τη μορφή των πάγων.
Κύκλος νερού στη φύση
Πειράματα με το νερό• Εκπνέω διοξείδιο του άνθρακα• Ζάχαρη για γίγαντες• Οι ουσίες σε σκόνη διαλύονται πιο εύκολα από τις κρυσταλλικές• Είναι απολυμασμένο το νερό που πίνεις• Το κρυσταλλικό νερό• Το μαγικό μαντήλι• Το νερό της βρύσης έχει άλατα• Τα μόρια του νερού κινούνται συνεχώς• Χρωματογραφία• Απόσταξη• Πάγος• Αντιψυκτικό αλάτι• Υδροστατική πίεση• Το αβγό – πυκνόμετρο• Υδρατμοί στον αέραΗ απολύμανση του νερού
Συγγραφή φυλλαδίου με θέμα το νερόΟι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες 4-5 ατόμων. Κάθε ομάδα έχει να επιλέξει ένα από τα ακόλουθα θέματα:Ο κύκλος του νερού στη φύση.Υδάτινοι πόροι στην Ελλάδα. Υδάτινοι πόροι στην περιοχή του σχολείου.Κατανάλωση του νερού (τρόποι χρησιμοποίησης του νερού).Προστασία από το νερό.Ρύπανση του νερού.Διαχείριση του νερού.Τα μέλη κάθε ομάδας συλλέγουν σχετικές με το θέμα τους πληροφορίες από κάθε είδους έντυπο υλικό, από ανθρώπους της περιοχής (ειδικούς επιστήμονες, φορείς εξουσίας, απλούς πολίτες, κ.ά.). Μελετούν με προσοχή τις πληροφορίες που συλλέγουν, τις αξιολογούν και συνθέτουν την εργασία τους. Κάθε ομάδα μπορεί να εμπλουτίσει το κείμενό της με φωτογραφίες υδάτινων πόρων του τοπικού περιβάλλοντος και της Ελλάδας, σκίτσα, κ.ά. Οι ομάδες ενημερώνουν η μία την άλλη για την εξέλιξη της εργασίας. Όταν οι εργασίες των ομάδων ολοκληρωθούν ορισμένοι μαθητές αναλαμβάνουν την εικονογράφηση του εξωφύλλου. Το φυλλάδιο «Νερό» είναι έτοιμο. Αναπαράγεται σε φωτοαντίγραφα και μοιράζεται σε όλους τους όσοι βοήθησαν. Μερικά φωτοαντίγραφα του φυλλαδίου μένουν στη βιβλιοθήκη του σχολείου.
Κατηγορία: Νερό
To νερό (μακέτες)
1. Το υδραγωγείο της πόλης των ΙωαννίνωνΜακέτα του 9ου Νηπιαγωγείου Ιωαννίνων2. Μακέτα του Δημ. Σχ. Δροσοχωρίου Ιωαννίνων3.
Κατηγορία: Νερό
Το νερό
Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής ΕκπαίδευσηςΤο νερό9ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων (Πανταζή Ρούλα,Δούλη Ζήνα) Ιωάννινα 2006
Σχέδιο Εργασίας Βρέχει συνέχεια. Φτιάχνουμε βροχόμετρο και μαζεύουμε νερό. Το παρατηρούμε και το καταγράφουμε. Αυτό γίνεται και άλλες μέρες βροχερές. Έτσι τα παιδιά συγκρίνουν με την ποσότητα της πρώτης μέρας, εάν έβρεξε περισσότερο ή λιγότερο.Έχει παγωνιά. Παρατηρούμε τα κρύσταλλα. Φτιάχνουμε δικά μας κρύσταλλα και χρωματιστά παγάκια. Βλέπουμε πώς λιώνουνΦτιάχνουμε τη γωνιά νερού στην τάξηΠαίζουμε ελεύθερα και πειραματιζόμαστεΠροβλέψεις και επαληθεύσειςΠοια επιπλέουν και ποια βυθίζονται
Καταλήγουμε να ασχοληθούμε με το νερό.

Το νερό στη ζωή μας• Καταγράφουμε την ποσότητα νερού που χρειάζονται καθημερινά οι άνθρωποι• Αλλάζουμε το νερό από τα ψαράκια για να ανανεώνεται το οξυγόνο• Φυτεύουμε σπόρους και τους ποτίζουμε. Βλέπουμε να μεγαλώνουν όσα φυτά ποτίσαμε. Κάνουμε καταγραφές.Το νερό στη ζωή μαςΚαταγράφουμε την ποσότητα νερού που χρειάζονται καθημερινά οι άνθρωποιΤο νερό στη ζωή μας
Παιχνίδια για το νερό• Έβρεξε πολύ και τα φυτά μεγαλώνουν• Το νερό έγινε ποταμάκι• Προσπαθούμε να περάσουμε το ποταμάκι χωρίς να βραχούμε• Στη λιμνούλα πρέπει να γίνουμε ζωάκια που ζούνε σ’ αυτή• Έξω στην αυλή σηκώνουμε το σεντόνι για να πετάξουμε ψηλά τις νερόμπαλες.• Χορεύουμε την γερακίναΣτη λιμνούλα πρέπει να γίνουμε ζωάκια που ζούνε σ’ αυτήΈξω στην αυλή σηκώνουμε το σεντόνι για να πετάξουμε ψηλά τις νερόμπαλες.Χορεύουμε τη γερακίναΖωγραφίζουμεΚάνουμε κατασκευέςΔραστηριότητας οργανωμένες σύμφωνα με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος
Διάταξη ποτηριών με διαφορετική ποσότητα νερούΠαρατηρούμε τι διαλύεται στο νερό και τι όχι. Δοκιμάζουμε τη γεύση του νερού αφού έχουμε διαλύσει ουσίες, υλικάΔιαβάζουμε ποίηση και γινόμαστε και μεις ποιητές γράφοντας το δικό μας ποίημαΓράφουμε τις λέξεις που μάθαμεΕπίσκεψη στη δεξαμενή
Ομάδες εργασίαςΟι μαθητές επέλεξαν ομάδα που θέλανε να δουλέψουν• Ομάδα Α : Ο κύκλος του νερού• Ομάδα Β : Ρύπανση του νερού• Ομάδα Γ: Οικονομία στο νερό• Ομάδα Δ: Προστασία από το νερό• Ομάδα Ε : Πόσιμο νερό
Ομάδα Α Ο κύκλος του νερούΈφτιαξαν το φάκελο όπου συγκέντρωναν το υλικό τουςΚαταγράφουν σε ταμπλό τοίχου τον κύκλο του νερούΈχουν ολοκληρώσει τη δουλειά τους και φτιάχνουν με τις καταγραφές τους τον πίνακα
Ομάδα Β Μόλυνση νερού • Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Αναζήτηση πληροφοριών στη γωνιά της βιβλιοθήκης και αλλού και καταγραφές• Ετοιμάζουν πίνακα παρουσίασης και στη συνέχεια τον παρουσιάζουν• Μας προσκαλούν να παίξουμε το παιχνίδι - παντομίμα «το μολυσμένο πηγάδι»Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριώνΜόλυνση νερού Αναζήτηση πληροφοριών στη γωνιά της βιβλιοθήκης και καταγραφέςΕτοιμάζουν πίνακα παρουσίασης και στη συνέχεια τον παρουσιάζουνΜας προσκαλούν να παίξουμε το παιχνίδι - παντομία «το μολυσμένο πηγάδι»
Ομάδα Γ Οικονομία στο νερό• Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Αναζήτηση πληροφοριών καταγραφές• Ετοιμάζουν πίνακα παρουσίασης• Παρουσίαση θέματος και οδηγίες στα παιδιά με το πώς να κάνουν οικονομία στο νερό, τι πρέπει να προσέχουμε• Μας προσκαλούν να παίξουμε το παιχνίδι «ούτε σταγόνα για χάσιμο»• Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Αναζήτηση πληροφοριών καταγραφές• Αναζήτηση πληροφοριών καταγραφές• Ετοιμάζουν πίνακα παρουσίασης

Ομάδα Δ Προστασία από το νερό• Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Παρατήρηση φρεατίου και υπονόμου• Ζωγραφίζουν το βουνό με δέντρα και το βουνό που έχουν καεί. Γίνονται πλημμύρες αν δεν υπάρχουν φυτά.• Το δείχνουν και στην αμμοδόχο φτιάχνοντας το βουνό.• Ολοκληρώνουν πίνακα παρουσίασης και παρουσιάζουν τη δουλειά τους.• Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Παρατήρηση φρεατίου και υπονόμου• Ζωγραφίζουν το βουνό με δέντρα και το βουνό που έχουν καεί. Γίνονται πλημμύρες αν δεν υπάρχουν φυτά.• Το δείχνουν και στην αμμοδόχο φτιάχνοντας το βουνό.• Ολοκληρώνουν πίνακα παρουσίασης• Παρουσίαση θέματος και παρουσιάζουν τη δουλειά τους.

Ομάδα Ε Πόσιμο νερό• Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Επίσκεψη στη δεξαμενή- παρατήρηση και ζωγραφίζουν• Καλέσαμε την χημικό στη τάξη μας για να μας απαντήσει στα ερωτήματά μας: Πώς φιλτράρεται το νερό, πότε είναι πόσιμο.• Φτάχνουν πηγάδια με οικοδομικό υλικό. Παρατηρούν πώς καθρεφτίζεται το νερό.• Κατασκευάζουν τη μακέτα της πόλης και πώς υδρεύεται Ετοιμάζουν πίνακα και παρουσιάζουν τη δουλειά τους.• Κατασκευή φακέλου και συγκέντρωση πληροφοριών• Επίσκεψη στη δεξαμενή- παρατήρηση και ζωγραφίζουνΚαλέσαμε την χημικό στη τάξη μας για να μας απαντήσει στα ερωτήματά μας: Πώς φιλτράρεται το νερό, πότε είναι πόσιμο.• Κατασκευάζουν τη μακέτα της πόλης και πώς υδρεύεται• Φτάχνουν πηγάδια με οικοδομικό υλικό. Παρατηρούν πώς καθρεφτίζεται το νερό.• Ετοιμάζουν πίνακα και παρουσιάζουν τη δουλειά τους.
Παρουσίαση• Παρουσιάζουμε τη δουλεία μας στους γονείς τραγουδάμε και παίζουμε τον κύκλο του νερού• Μετά σε ομάδες απαντούμε στις ερωτήσεις των γονιών μας.