• ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (ΕΡΓΑΣΙΕΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Π.Ε. Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΦΡΟΥΤΑ

Δραστηριότητες με Φρούτα

1. ΦΡΟΥΤΑ ΧΡΗΣΙΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ
2. ΦΡΟΥΤΑ ΑΠΟ ΔΕΝΔΡΑ Η ΑΠΟ ΦΥΤΑ
3. ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΗ ΦΡΟΥΤΩΝ
4. ΟΙ ΚΑΡΠΟΙ ΤΩΝ ΔΕΝΔΡΩΝ
5. ΖΥΓΙΖΟΥΜΕ ΦΡΟΥΤΑ
6. ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ ΚΑΙ ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΜΕ ΦΡΟΥΤΑ
7. ΝΕΚΡΕΣ ΦΥΣΕΙΣ ΜΕ ΦΡΟΥΤΑ
8. ΦΡΟΥΤΟΔΟΚΙΜΕΣ ΓΕΥΣΗΣ
9. ΦΡΟΥΤΟΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ
10. ΦΡΟΥΤΟΣΟΥΒΛΑΚΙΑ
11. ΦΡΟΥΤΑ ΜΕ ΓΑΛΑ ΦΡΑΠΕ
·
· ΣΤΟΧΟΙ
* Βελτίωση και εμπλουτισμός του προφορικού λόγου.
· * Ερμηνεία των γενικών στοιχείων του κόσμου μέσα από διαδικασίες όπως:
· * Παρατήρηση, περιγραφή, σύγκριση, ταξινόμηση, αντιστοίχηση σειροθετηση, συμβολική αναπαράσταση.
· * Διεύρυνση γνώσεων σχετικά με τους φυτικούς οργανισμούς.
· * Εκμάθηση βασικών κανόνων υγιεινής και προστασίας.
· * Γνωριμία με έργα τέχνης.
· * Χρήση διάφορων υλικών με στόχων την δημιουργία μικροκατασκευων.
· * Ανάπτυξη αδρής και λεπτής κινητικότητας.
1. Φρούτα χρήσιμα στην υγειά μας
Τονίζουμε στα παιδιά ότι τα φρούτα είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τον οργανισμό μας , γιατί περιέχουν πολλές βιταμίνες , γιαυτο πρέπει να περιλαμβάνονται στην διατροφή μας καθημερινά. Στην συνέχεια τα ρωτάμε ποιο είναι το αγαπημένο τους φρούτο και καταγράφουμε τις απαντήσεις τους σε ένα πίνακα και βρίσκουμε ποιο είναι το δημοφιλέστερο φρούτο.
ΟΝΟΜΑΤΑ
ΦΡΟΥΤΟ
ΜΑΡΙΟΣ
ΑΧΛΑΔΙ
ΜΑΡΙΝΑ
ΜΗΛΟ
ΚΩΣΤΑΣ
ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ
ΚΕΡΑΣΙ
(διαθεματικη διασύνδεση: μελέτη περιβάλλοντος, γλώσσα, μαθηματικά.)
Παραλλαγή:Θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε μια περισσότερο παιγνιώδη ατμόσφαιρα εκτυπώνοντας και μοιράζοντας τις εικόνες των φρούτων στα παιδία έτσι ώστε κάθε φορά που η νηπιαγωγός αναρτά στον πίνακα αναφοράς την εικόνα ενός φρούτου όλα τα παιδία που κρατούν την αντίστοιχη εικόνα, την οποία και έχουν προεπιλεξει ως αγαπημένο φρούτο, να την σηκώνουν ώστε η νηπιαγωγός να καταγράφει σε πίνακα τον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε φρούτο
ΦΡΟΥΤΟ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΑΧΛΑΔΙ
3
ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ
4
ΜΗΛΟ
6
ενδεικτικές εικόνες:





2. Φρούτα από δένδρα ή από φυτά.
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να ταξινομήσουν τα φρούτα ανάλογα με το αν προέρχονται από δένδρα η από φυτά. Είναι λογικό πολλές από τις απαντήσεις να είναι λανθασμένες. Σε αυτή την περίπτωση θα είναι καλό να μην αποθαρρύνουμε τα παιδία αλλά τα παρακινήσουμε να ανατρέξουν σε κάποιο από τα βιβλία το οποίο θα έχουμε φέρει σκόπιμα μέσα στην τάξη και να παρατηρήσουν μέσα σε αυτό τις εικόνες ώστε να μπορέσουν να βρουν την σωστή απάντηση. Στην συνεχεία μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα πίνακα ταξινόμησης που μπορεί να έχει την ακόλουθη μορφή
ΦΡΟΥΤΑ ΑΠΟ ΔΕΝΔΡΑ
ΦΡΟΥΤΑ ΑΠΟ ΦΥΤΑ
Κερασί
φράουλα
Μήλο
βατόμουρο
αχλάδι
φραγκοστάφυλο
ροδάκινο
πεπόνι
πορτοκαλί
Καρπούζι
μανταρινί
Σταφύλι
Δαμασκηνό

*η λέξη φρούτα θα μπορούσε να είναι γραμμένη στον πίνακα με άλλο χρώμα ώστε να μπορεί να κωδικοποιηθεί από τα παιδία με μεγαλύτερη ευκολία .
Ως προέκταση της παραπάνω δραστηριότητας θα μπορούσε να ακολουθήσει παρατήρηση και ταξινόμηση των λέξεων με βάση το αρχικό τους γράμμα. Για παράδειγμα η λέξη μανταρινί και Μήλο ξεκινούν με το ίδιο γράμμα.
3. Ομαδοποίηση φρούτων
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ομαδοποιήσουν φρούτα με βάση διαφορετικά κάθε φορά κριτήρια.
Με κριτήριο το χρώμα (κόκκινα , κίτρινα , πράσινα μπλε )
Με κριτήριο την γεύση ( γλυκά , όξινα)
Με κριτήρια το μέγεθος ( μεγάλα, μικρά)*
(*ως έναυσμα για την παραπάνω δραστηριότητα θα μπορούσε να λειτουργήσει η παρακάτω βιωματική δραστηριότητα:
Με αφορμή το δεκατιανο γεύμα στο οποίο κάποιο από τα παιδία μπορεί να έχει φέρει κάποιο φρούτο ζητάμε από όλα τα παιδία να φέρουν την επόμενη μέρα ένα φρούτο για δεκατιανο. Κάθε παιδί φέρνει και ένα διαφορετικό φρούτο ανάλογα με την εποχή τα φρούτα ποικίλλουν. Κατά την διάρκεια του φθινοπώρου τα φρούτα που μπορεί να φέρουν είναι μήλα, πορτοκαλιά, αχλαδιά, μπανάνες, λοτοί, ακτινίδια κ.τ.λ. Στην συνέχεια πριν ακόμα τα κόψουμε τα ομαδοποιούμε με κριτήριο το χρώμα ή το μέγεθος. Ακολουθεί παιχνίδι ανακάλυψης όπου τα παιδία με κλειστά τα μάτια δοκιμάζουν και αναγνωρίζουν το φρούτο από την γεύση του. Με αφορμή το παραπάνω παιχνίδι μπορεί να δημιουργηθεί ένας πίνακας ομαδοποίησης για τα φρούτα ανάλογα με την γεύση τους, το χρώμα και το μέγεθος τους.
4. Οι καρποί των δένδρων
Μοιράζουμε στα παιδιά εικόνες φρούτων και τους ζητάμε να τις αντιστοιχίσουν με τις εικόνες των δένδρων ή των φυτών από τα οποία παράγονται και να μας το εκφράσουν λεκτικά;
Το μήλο είναι καρπός της μηλιάςΤο κεράσι είναι καρπός της κερασιάς κ.τ.λ. Ενδεικτικές εικόνες για την παραπάνω δραστηριότητα θα βρείτε στο «παράρτημα».
5. Ζυγιζουμε τα φρούτα
Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ζυγίσουν σε μια ζυγαριά το βάρος των διάφορων φρούτων και στην συνέχεια τα βοηθάμε να καταγράψουν τις παρατηρήσεις τους σε ένα πίνακα αναφοράς όπου δίπλα από την εικόνα ή την φωτογραφία του κάθε φρούτου θα υπάρχει ο αριθμός από τα σταθμά και ένα σύμβολο τους.
6. Παροιμίες και αινίγματα με φρούτα
ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
Το Σεπτέμβρη τα σταφύλιαΤον Οκτώβρη τα κουδούνια
Όπου ακούς πολλά κερασιά Βάστα και μικρό καλάθι
Το Μήλο κάτω από την μηλιά θα πέσει
Αμπέλι του χεριού σου Συκιά του κηρού σου Κι ελιά του παππού σου
Να λες τα σύκα σύκα και την σκάφη σκάφη
Άλλοι ταφαγαν τα σύκα και άλλοι τα πληρώνουν.
Υπάρχουν και αλλού πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια.
Ένα Μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα
Πέσε Μήλο να σε φάω
Είναι το κερασάκι στην τούρτα
Την πάτησα την μπανανόφλουδα
Αλωνάρη με τα αλώνια και με τα χρυσά πεπόνια.
Όποιος έχει μαχαίρι τρώει και πεπόνι.
ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ
Πράσινος πύργοςκόκκινα τζαμιάμέσα κατοικούνεκόκκινα αραπάκιατι είναι;
Το καρπούζι
**************** Στην ράχη πήγαινα Έβρισκα μια πέρδικα Τα φτερά της έτρωγαΤο κορμί της πέταγαΤι είναι;
Το σταφύλι
****************
Πετσί από εδώ, πετσί από εκεί,Από μέσα μέλι και κεχρίΤι είναι;
Το σύκο
****************
Ολόκληρα και νόστιμα Τα τρώνε και πουλάκιαΚαι τα παιδία στα αυτάκια τουςΤα΄χουν σκουλαρικάκιαΤι είναι;
Τα κερασιά ****************
7. Νεκρές φύσεις με φρούτα
Παρατηρούμε με τα παιδία τους πίνακες Ροδάκινα και σταφύλια του A.Renoir (βλ παράρτημα) και φρούτα του A.Later (Βλ παράρτημα) που απεικονίζουν φρούτα και συζητάμε για το περιεχόμενο τους.
Ενδεικτικές ερωτήσεις :
Οι δυο πίνακες νομίζετε ότι είναι ζωγραφισμένοι από τον ίδιο άνθρωπο;
Πως μπορούμε να βρούμε τα ονόματα των ζωγράφων;
Ποια φρούτα βλέπετε στους δυο πίνακες;
Τι χρώμα είναι τα ροδάκινα στον πίνακα του Renoir;
Ποσά ροδάκινα βλέπετε ;
Τι χρώμα είναι το σταφύλι;
Υπάρχουν πολλά ή λίγα τσαμπιά από σταφύλια;
Που είναι τοποθετημένα τα φρούτα στο πίνακα του Renoir;
Άλλοι σχετικοί με το θέμα πίνακες ζωγραφικής που μπορούν να αναζητηθούν στο διαδικτιο είναι:
Matisse Η., φρουτιέρα με φρούτα
Monet C.,Λουλούδια και φρούτα
Cézanne P., Νεκρή φύση με φρούτα
Gaugen P., To γεύμα
8. Φρουτοδοκιμές γεύσεις
Καθαρίζουμε και κόβουμε φρούτα που είδαμε στους δυο πίνακες ζωγραφικής της προηγούμενης δραστηριότητας και προτείνουμε στα παιδιά να τα δοκιμάσουν. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα παιδί κάθεται σε μια καρέκλα με κλειστά μάτια και το άλλο του δίνει να δοκιμάσει κομμάτια φρούτων τα οποία θα πρέπει να αναγνωρίσει. Το παιδί με κλειστά μάτια καλείται να αναγνωρίσει τα φρούτα αλλά και να αναφέρει σε ποιου ζωγράφου τον πίνακα αυτά υπάρχουν.
Μαζί με τα παιδιά και με την βοήθεια των γονέων φτιάχνουμε επιδόρπια και ροφήματα που έχουν κύριο υλικό με φρούτα.
9. Φρουτομαγειρέματα
Α) ΦΡΟΥΤΟΣΟΥΒΛΑΚΙΑΚόβουμε κομμάτια φρούτων και τα παιδία τα περνούν σε καλαμάκια για σουβλάκια. Στην συνέχεια όλοι δοκιμάζουν τα φρουτοσουβλακια τους.
Β) ΦΡΟΥΤΑ ΜΕ ΓΑΛΑ ΦΡΑΠΕΥΛΙΚΑ: 1 φέτα πεπόνι κομμένο σε μικρά κομματάκια, 1 χούφτα φράουλες, 1 κουταλιά σούπας μέλι η δυο κουταλιές ζάχαρη, ένα ποτήρι γάλα φρέσκο, λίγο πάγο. Καθαρίζουμε και κόβουμε τα φρούτα σε μικρά κομμάτια. Τα βάζουμε στο μπλέντερ μαζί με το μέλι και την ζάχαρη το γάλα και λίγο πάγο. Αφήνουμε να χτυπηθεί και σερβίρουμε με καλαμάκια τον υγιεινό φρουτοποτο μας.