• ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (ΕΡΓΑΣΙΕΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Π.Ε. Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2012

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΙΑ

Προτεινόμενες δραστηριότητες για την ελιά
1) Ζωγραφίζουμε μια ελιά ή έναν ελαιώνα.
2) Κάνουμε κολλάζ πάνω στην ελιά ή τον ελαιώνα, συμπληρώνοντας με δέντρα, πράσινα φύλλα ελιάς πραγματικά ή ζωγραφιστά, ζώα και πουλιά που ζωγραφίζουμε εμείς ή τα κόβουμε από περιοδικά και τα κολλάμε.3) Διηγούμαστε ένα παραμύθι και μαντινάδες για την ελιά και το λάδι. 4) Κάνουμε συλλογή παραμυθιών, μαντινάδων και τραγουδιών για την ελιά και το λάδι.5) Δραματοποιούμε ένα παραμύθι σχετικό με την ελιά και το λάδι.6) Γνωριμία με τα ζώα και τα πουλιά του ελαιώνα.7) Ακούμε τις «4 Εποχές» του Βιβάλντι και προσπαθούμε να μιμηθούμε την ελιά ή τον ελαιώνα σε κάθε εποχή. Διαβάζουμε το μύθο της διαμάχης της Αθηνάς με τον Ποσειδώνα για την ονομασία της Αθήνας και τον δραματοποιούμε στη συνέχεια.9) Βρίσκουμε παραμύθια και μύθους και τραγούδια σχετικά με την ελιά και το λάδι.10) Φτιάχνουμε ένα λεξικό της ελιάς, με λέξεις σχετικές με την ελιά, τον ελαιώνα, την ελαιοπαραγωγή.11) Συζητάμε στην τάξη με έναν εκπρόσωπο οικολογικής οργάνωσης. 12) Συζητάμε στην τάξη με έναν αγρότη για την καλλιέργεια της ελιάς.13) Συζητάμε στην τάξη με έναν γεωπόνο για τη σωστή καλλιέργεια της ελιάς και τις συνέπειες της κατάχρησης λιπασμάτων.14) Συζητάμε στην τάξη με έναν διατροφολόγο ή ένα γιατρό για την αξία της ελιάς και του ελαιόλαδου στη διατροφή μας.15) Γράφουμε ένα δικό μας παραμύθι για την ελιά και το ελαιόλαδο.16) Συζητάμε για τους τρόπους μόλυνσης του ελαιόλαδου και τις συνέπειες στην υγεία μας και στην οικολογική ισορροπία.17) Φτιάχνουμε τη μακέτα ενός ελαιώνα στην τάξη, αξιοποιώντας παλιά υλικά. 18) Αξιοποιούμε προτεινόμενα φύλλα εργασίας και παιχνίδια από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου και από το εκπαιδευτικό πακέτο του Εθνικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Ελιά που συντονίζει το ΚΠΕ Καλαμάτας. Μπορούμε ακόμη να συμμετάσχουμε στο Δίκτυο αυτό με το σχολείο μας (www.elia-diktyo.gr ) Β) ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΞΗ19) Επισκεπτόμαστε ένα κοντινό ελαιώνα, μια ελιά στην αυλή ή κοντά στο σχολείο, ή μια μνημειακή ελιά όπως αυτή στις Βούβες Κισάμου, στο Δρομόνερο (λιοτρίβι), στα Παλιά Ρούματα ή στο Ανισαράκι Καντάνου (για τέτοια θέματα μπορεί να βοηθήσει ο Σύνδεσμος Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης-ΣΕΔΗΚ, τηλ. 28210-50800).20) Κλείνουμε τα μάτια και ακούμε τους ήχους στον ελαιώνα.21) Προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε διαφορετικούς ήχους πουλιών ή ζώων.22) Μιμούμαστε ήχους που ακούμε.23) Ηχογραφούμε τους ήχους του ελαιώνα και τους ακούμε μετά στο σχολείο.24) Αισθανόμαστε τις μυρωδιές του ελαιώνα.25) Επίσκεψη στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων, στο Πάρκο Χλωρίδας και Πανίδας του Πολυτεχνείου Κρήτης ή στο Ινστιτούτο Υποτροπικών Φυτών και Ελιάς.26) Επισκεπτόμαστε ένα ελαιουργείο στην περιοχή μας για να δούμε πώς παράγεται το ελαιόλαδο.27) Επισκεπτόμαστε την ΑΒΕΑ για να δούμε πώς παράγεται σαπούνι από το ελαιόλαδο. 28) Ζωγραφίζουμε, φωτογραφίζουμε ή βιντεοσκοπούμε τις επισκέψεις μας και βλέπουμε μετά τις εικόνες στο σχολείο.29) Ετοιμάζουμε ερωτήσεις και παίρνουμε συνεντεύξεις από ειδικούς (αγρότες, γεωπόνους, χημικούς, μέλη οικολογικών οργανώσεων κλπ)Γ) ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΜΑΣ30) Σχεδιάζουμε αφίσες με συνθήματα για την αξία της κατανάλωσης ελαιόλαδου και για την αξία της κρητικής διατροφής.31) Φτιάχνουμε το δικό μας ραδιοφωνικό μήνυμα για το ελαιόλαδο και το ηχογραφούμε.32) Μαγειρεύουμε με ελαιόλαδο και δοκιμάζουμε στο σχολείο (π.χ. ντάκο). Συλλέγουμε συνταγές τοπικών φαγητών μαγειρεμένων με ελαιόλαδο.33) Οργανώνουμε μέρα ή εβδομάδα κρητικής διατροφής με βάση το ελαιόλαδο στο σχολείο.34) Παρουσιάζουμε στην τάξη ή στο σχολείο τις προτάσεις μας για την ελιά και το ελαιόλαδο. 35) Γράφουμε μια επιστολή προς τον Τύπο ή τον τοπικό Δήμο ή όποιον άλλο υπεύθυνο για την αξία της κατανάλωσης ελαιολάδου και για την ανάγκη προώθησής του.