• ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (ΕΡΓΑΣΙΕΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Π.Ε. Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2012

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΖΩΑ

Θέμα: Τι είναι τα αδέσποτα ζώα;



Στόχος: Να αποκτήσουν τα παιδιά ξεκάθαρη άποψη για το τι ακριβώς είναι τα αδέσποτα ζώα.



Προσέγγιση: Αδέσποτα είναι τα ζώα που: α. είχαν κάποιοι άνθρωποι στο σπίτι τους σαν κατοικίδια και κάποια στιγμή τα βαρέθηκαν και τα έδιωξαν


β. γεννήθηκαν στο δρόμο από άλλα αδέσποτα.



Δραστηριότητα 1η- Μιλάει μια κούκλα- σκύλος και λέει την ιστορία της:


«Γεια σας, παιδιά. Μήπως σας βρίσκεται τίποτε φαγώσιμο;»


-------------Τα παιδιά μπορεί κάτι να προσφέρουν--------------------------------------


«Αχ, αχ σας ευχαριστώ πολύ. Ξέρετε από τότε που με διώξανε από το σπίτι δε βρίσκω εύκολα φαγητό. Μνιαμ, μνιαμ, μνιαμ πολύ νόστιμο αυτό. Λοιπόν τι σας έλεγα; Α, ναι. Πριν από λίγο καιρό ζούσα σε σπίτι. Βέβαια. Αλλά μια μέρα ξαφνικά με διώξανε. Δε με θέλανε άλλο. Τα αφεντικά μου δε μπορούσανε να με βγάζουνε πια βόλτες. Τους άκουγα που λέγανε πως τους ήμουνα βάρος. Κι έτσι με διώξανε. Δε ξέρετε πόσο λυπημένος είμαι… κλπ…. κλπ


------------Η αφήγηση της ιστορίας μπορεί να γίνει ελεγχόμενα συγκινητική ------------



Δραστηριότητα 2η- Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες .


Οι ομάδες χωρίζονται σε δυάδες. Σε κάθε δυάδα το ένα παιδί παριστάνει τον άνθρωπο και το άλλο το κατοικίδιο.


Και στις δύο ομάδες δίδεται κάποιος χρόνος για να ετοιμασθούν.


Τα παιδιά της μιας ομάδας προετοιμάζονται για να δείξουν με παντομίμα τις καλές σχέσεις ανθρώπου-ζώου, π.χ. Ο άνθρωπος ταΐζει και ο σκύλος τρώει, ο άνθρωπος χαϊδεύει και η γάτα ξαπλώνει κλπ.


Τα παιδιά της άλλης ομάδας προετοιμάζουν μια ακίνητη εικόνα. Ο τίτλος της εικόνας είναι «το διώξιμο». Δηλ. τα παιδιά πρέπει να παγώσουν τη στιγμή που ο άνθρωπος διώχνει το ζώο του, να παρουσιάσουν δηλαδή μια ‘φωτογραφία’ της σκηνής αυτής. (Φυσικά ο στόχος εδώ είναι να ‘απεικονισθεί’ η σκληρότητα της πράξης)


Ένα ένα τα ζευγάρια της πρώτης ομάδας παρουσιάζουν στους υπόλοιπους την παντομίμα τους. Οι θεατές (δεύτερη ομάδα) πρέπει να μαντέψουν τι παρουσιάζει η κάθε παντομίμα, π.χ. βούρτσισμα σκύλου, καλωσόρισμα κλπ.


Έπειτα τα ζευγάρια της δεύτερης ομάδας παρουσιάζουν στους υπόλοιπους τις παγωμένες εικόνες τους. Ο/Η εκπαιδευτικός λέει στους θεατές (πρώτη ομάδα) ότι οι εικόνες που θα δούνε δείχνουν όλες το ίδιο πράγμα, δηλ. το διώξιμο του ζώου. Μόλις κάθε ζευγάρι ‘παγώσει την εικόνα του’ ο/η ε. αγγίζει το κεφάλι του ενός ή του άλλου (αφεντικού ή ζώου) και οι θεατές ‘μαντεύουν’ φωναχτά τι σκέφτεται εκείνη τη στιγμή ο άνθρωπος ή το ζώο.



Δραστηριότητα 3η: Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει στα παιδιά φωτοτυπίες πάνω στις οποίες είναι ζωγραφισμένη μία γάτα με τα γατάκια της. Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα παιδί σε κάθε ζευγάρι πρέπει να συμπληρώσει τη ζωγραφιά με δικές του ζωγραφιές έτσι ώστε η γάτα να φαίνεται ότι ζει σε σπίτι. Το άλλο παιδί κάνει ζωγραφιές ώστε να φαίνεται ότι η γάτα είναι αδέσποτη. Το κάθε ζευγάρι συζητάει και μαζί αποφασίζουν τι θα ζωγραφίσει ο ένας και τι ο άλλος. Ο/Η εκπαιδευτικός συζητάει με τα παιδιά τι θα γίνουν τα γατάκια στη μία και στην άλλη περίπτωση.






2η ΕΝΟΤΗΤΑ



Θέμα: Τι είδους ζωή κάνουν τα αδέσποτα ζώα;



Στόχος: Να καταλάβουν τα παιδιά ότι τα αδέσποτα ζώα επιβιώνουν με δυσκολία και ότι είναι καλό να τα βοηθάμε.



Προσέγγιση: α. Τα αδέσποτα ζώα υποφέρουν από πείνα, δίψα, ασθένειες και κακές καιρικές συνθήκες. Η ζωή τους είναι σύντομη.


β. Συχνά πέφτουν θύματα τροχαίων ατυχημάτων.


γ . Μερικά από αυτά τα περιποιούνται κάποιοι ζωόφιλοι



Δραστηριότητα 1η: Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει στα παιδιά ζωγραφιές ζώων από την ανάποδη ώστε να μη φαίνεται τι παίρνει το κάθε παιδί. Οι μισές ζωγραφιές εικονίζουν ζώα σπιτικά και οι άλλες μισές ζώα αδέσποτα, δηλαδή κακοζωισμένα. Μερικά παιδιά, 3-4, δεν παίρνουν καμιά ζωγραφιά. Αυτά είναι οι ΖΩΟΦΙΛΟΙ.


Ο/Η εκπαιδευτικός στέκεται σ’ ένα σημείο και λέει στα παιδιά ότι είναι η ΧΑΡΑ. Ορίζει ένα άλλο σημείο της τάξης, π. χ. κάτω από την κρεμάστρα κι εκεί λέει πως είναι η ΛΥΠΗ. Τα παιδιά, παρατηρούν τις εικόνες που πήρανε και ο/η εκπαιδευτικός τα βοηθά να καταλάβουν αν είναι αδέσποτα ή σπιτικά ζώα. Έπειτα πηγαίνουν και στέκονται κάτω από τη ΧΑΡΑ ή τη ΛΥΠΗ.


Τώρα η ΧΑΡΑ λέει πως θέλει όλα τα ζώα κοντά της και καλεί τους ΖΩΟΦΙΛΟΥΣ να κάνουν ό,τι μπορούν για να γίνουν τα αδέσποτα ζώα χαρούμενα. Ένας ένας οι ΖΩΟΦΙΛΟΙ με κινήσεις παντομίμας περιποιούνται τα αδέσποτα ζώα σπρώχνοντάς τα απαλά τα φέρνουν στη ΧΑΡΑ. Τα άλλα παιδιά που βρίσκονται ήδη στο μέρος της ΧΑΡΑΣ μαντεύουν τι γίνεται σε κάθε περίπτωση π.χ. το ταίζει, το χαιδεύει, το γιατρεύει. Όταν όλα τα αδέσποτα έρθουν στη μεριά της ΧΑΡΑΣ ζητωκραυγάζουν όλοι μαζί.



Δραστηριότητα 2η: Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει στα παιδιά φωτοτυπίες όπου είναι ζωγραφισμένο ένα αυτοκίνητο. Ζητάει από τα παιδιά να ζωγραφίσουν ένα σκύλο ή μία γάτα σε οποιοδήποτε σημείο θέλουν π.χ. μέσα, δίπλα, μπροστά, κάτω από το αυτοκίνητο και να περιγράψουν την εικόνα τους.


Π.χ. Ο σκύλος είναι μέσα στο αυτοκίνητο γιατί πάει ταξίδι με το αφεντικό του. Είναι σκύλος σπιτικός.


Ή


Η γάτα είναι κάτω από το αυτοκίνητο γιατί είναι χειμώνας και θέλει να ζεσταθεί. Είναι γάτα αδέσποτη.


Ή


Ο σκύλος είναι μπροστά στο αυτοκίνητο και μπορεί το αυτοκίνητο να τον χτυπήσει. Είναι σκύλος αδέσποτος.


Ο/Η εκπαιδευτικός, αφού όλα τα παιδιά περιγράψουν τις εικόνες τους , τις μαζεύει και τις δείχνει ξανά μία μία ρωτώντας αν το ζώο σε κάθε εικόνα κινδυνεύει και τι πρέπει να κάνουν για να το σώσουν.


Π.χ. Ο σκύλος που πάει ταξίδι με το αφεντικό του είναι μια χαρά.


Η γάτα που κοιμάται κάτω από το αυτοκίνητο επειδή κρυώνει κινδυνεύει. Αν ξεκινήσει ξαφνικά το αυτοκίνητο μπορεί να τη χτυπήσει. Πρέπει να της βάλουμε ένα χαρτοκούτι σε μια γωνιά για να κοιμάται εκεί μέσα.


Ο σκύλος που είναι μπροστά στο αυτοκίνητο κινδυνεύει πολύ. Ο οδηγός πρέπει να φρενάρει αμέσως





ΕΝΟΤΗΤΑ 3η



Θέμα: Τα άσυλα ζώων



Στόχος:Να καταλάβουν τα παιδιά τι ακριβώς είναι τα άσυλα ζώων..



Προσέγγιση: α. Τα άσυλα ζώων είναι κάτι σαν νοσοκομεία όπου περιθάλπονται άρρωστα αδέσποτα ζώα μέχρι να γίνουν καλά.


β. Επίσης στα άσυλα ζώων φιλοξενούνται για μικρό χρονικό διάστημα ζώα μέχρι να δοθούν για υιοθεσία.


γ. Δεν είναι φυλακές όπου θα κλείσουμε τα αδέσποτα.



Δραστηριότητα 1η: Κουκλοθέατρο : Έργο: Γατοσκυλοκουβέντες


Το έργο μπορεί να εμπλουτισθεί με αυτοσχεδιασμούς έτσι ώστε τα παιδιά να κάνουν ερωτήσεις στο σκύλο και στη γάτα και να μαθαίνουν λεπτομέρειες για τα θέματα που συζητούν.



Δραστηριότητα 2η: Επίσκεψη σε ένα άσυλο ζώων.